BAKAL MENANTU VS MERTUA


Semalam lepas kerja aku terus ke Stesen Bus Seksyen 17 . Tujuan aku ke situ nak hantar ubat mama tunang aku .

Kenapa aku hantar ke situ ? Sebab mama dengan ayah nak ke Kelantan . Rumah bakal abg ipar aku , in shaa Allah .

Sampai aku di situ , mata meliar mencari mereka . Alhamdulillah dalam masa yg singkat aku dapat jumpa diorang . Hujan waktu tu .


Mama dah pegang pegang baju aku yg kebasahan . Aku bagi ubat mama . 


Aku , ayah , mama dan along :

Aku : Tiket dah beli ke ayah ?
Ayah : Sudah ni * sambil tunjuk ke aku .
Aku : Pukul 9 malam . Lambat lagi ni .
Ayah : Ya bha . tunggu dulu kami di sini . Along dah nak balik sebab along kerja .
Along : Mira tunggu bapak dgn mama ye . Along nak masuk kerja . * nampak tak aku sorang jea yg panggil ayah  :)
Aku : Okay , in shaa Allah . Dan Along balik .
Mama : Bha balik laa kau mira nanti malam kau tak nampak bawa moto .
Aku : Takpe laa . Kejap lagi Mira balik .


Aku nak balik pun tak sampai hati . Tapi aku pandang langit kian gelap . Fikir punya fikir . Tiba tiba ayah ajak pergi minum . Aku ikutkan saja . Bertiga kitorang time tu . 


Nak kata nervous tu tak laa sangat sebab aku mama and ayah selalu berborak melalui fon ! Dan aku dah biasa bertiga macam tu time pergi Sabah hari tu  :) .  Aku ikut mama dengan ayah pergi tangkap udang . Best habaQ hang , balik terus demam . Wakakaka ~ Eh , bila aku ke Sabah ni ?

Kita lari tajuk kejap ye .

Bulan April yg lalu . Lima hari aku di sana . Itu lah pengalaman pertama aku naik flight ! Aku tak pernah naik flight dari kecik . Kesian dop ?


Sebelum aku ke sana , aku ada cakap dgn mama , aku takut nak naik flight . Mama cakap macam naik bus saja . So , aku memberanikan diri . Dengan baju kerja , aku menapak di Kota Kinabalu International Airport . Lepas penat war cry dulu . Lan , thank you sebab hantarkan kite ke LCCT hari tu ! Jasamu dikenang . Tibanya aku dekat KKIA tu , lebah angkut geng untuk pick up aku . HAHA !


Rumah atas semua . Tak macam rumah aku . Aku tak pernah tinggal dekat rumah atas macam tu . So , aku jakun laa sikit . Terasa suasana kampungnya . Best ! 

Keesokannya aku ikut mama dgn ayah pergi tangkap udang ! Memang best . Sebab itu pengalaman pertama aku . Ayah bagi aku lampu suluh yg kena pakai kat dahi tu . Sebabnya , tangkap udang dalam gelap wey ! Best ! Sangat best !

Disebabkan itu pengalaman pertama aku , balik tu aku demam tak bangun . Aku mandi sehari empat kali . Cuaca agak panas kat sana . Cepat cerah cepat gelap . Cepat siang cepat malam .


Hari berikutnya , baru lebah bawa aku jalan jalan . Pusing pusing kampung . Sempat jugak aku jumpa sorang kakak yg sebelum ni hanya kenal di laman mukabuku . Agak rapat aku dgn dia  :)


Lebah kenalkan aku dgn murtabak Jawa kot kalau tak salah . Orang demam , selera ke laut . Aku hanya minum air kelapa letak susu . Pun aku tak pernah minum sebelum ni .


Memandangkan aku dah lemah tak bermaya , aku hanya banyak berehat di rumah . Mama yg jagakan aku . Belikan aku ubat . Marahkan aku sebab mandi kerap kerap . Hehe  :) .


Banyak benda baru yg aku dapat masa aku ke Sabah hari tu .


Dan malam tadi , aku tunggu sehingga mama dan ayah naik bus . Pada awalnya aku nak balik sebab mata aku ni jenis tak boleh bawa moto malam malam . Tapi , rasa macam bersalah pulak . So , aku tunggu . Sementara tunggu tu , banyak lah benda yg diborak dgn diorang berdua . Ayah pulak tak lekang dari loyar buruknya . HAHA . 

Pesan mama : Bulan 12 nanti datang Sabah dgn si kakak sebab diorang nak buat kenduri cukur jambul . hee ~ in shaa Allah  :) 

No comments:

Post a Comment

tegur jika perlu ^^
terimakasihTHANKYOUsyukran ~